-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15022 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا بعضي از روحانيون مي گويند تشخيص مراجع همچون تشخيص پزشگان است با توجه به اينكه همه تشخسصهاي درست نيست و بعضا يكي به درمان و واقعيت درست مي انجامد چگونه اين را توجيه مي كنيد ؟ كاملا توضيح دهيد ؟
با يد عرض شود همه متخصصين در رشته هاي مختلف با يكديگر داراي وجوه مشترك مي باشد و همچنين وجوه اختلاف نيز دارند كه اگر چنين نبود ديگر اختلاف حرفه ها و رشته ها معني نمي داشت و اما بعضي وجوه تشابه بين مراجع و پزشگان عبارتند از :
1- هردو گروه با تك تك مردم اعم از كوچك و بزرگ زن ومرد و پير وجوان سر و كار دارند و به دنبال درمان مردم هستند منتهي يك گروه با بدن انسان سر وكار دارند و گروه ديگر با فكر و عمل انسان سر و كار دارند .
2- هر دو گروه براي بدست آوردن تخصص تلاش و كوشش نموده اند و صلاحيت آنها را انجام كار و فعاليت توسط صاحبان آن علم و فن مورد تاييد قرار گرفته است.
3- هر دو گروه در دستوراتي كه به مخاطبين خود ابلاغ مي كنند ممكن است نكاتي باشد كه خوشايند آنها نباشد و بسياري از تشابها ت ديگر
و اما تفاوت و اختلافات هم وجود دارد مثلا مبناي علم طب يا پزشكي تجربه بشري است ولي يك مجتهد برا ي استنباط احكام الهي بايد ويژگيهاي خاصي داشته باشد .
4- آشتاي با راويان احاديث تا افراد مورد اطمينان از غير آنها تشخيص داده شود .
5- آشنائي با قرآن و سنت اهل بيت .
6- تمرين و تكرار براي دست يابي به فروع فقه از طريق اصول فقه .
7- مطالعه و دقت نظر در نظرات و فتاواي ساير فقها .
8- آشنائي با فتاواي دانشمندان و فقهاي غير شيعه .
9- توجه به نقش زمان و مكان .
10 آشنائي با علم كلام
11- آشتائي با علم منطق كه بعضي از مواردي كه ذكر كرديم ممكن است در ساير علوم نيز وجود داشته باشد .
در هر صورت اگر كسي از مجتهدين شرايط فوق را دارا بود و بر اين اساس فتوائي راصادر نمود ( البته عدالت و ساير شرائطي كه در خصوص مرجع تقليد در رساله هاي عمليه آمده است نيز جزء ويژگيهاي يك مرجع مي باشد )
نطر و فتوي اين مرجع در صورتي كه از ساير مراجع اعلم بود قابل پيروي و تقليد خواهد بود در غير اين صورت قابل تقليد نخواهد بود .
اما هيچ كس مدعي اين نيست كه مراجع ها هر حكمي را كه صادر نمودند هيچ احتمال خطائي در آن وجود ندارد ولي در هر صورت اگر شما بر طبق اين فتوي عمل نموديد قطعا در پيشگاه خداوند معذور خواهيد بود و مجتهد ي هم كه اين حكم را صادر نموده چون هيچ كوتاهي و قصوري نكرده و انگيزه شخصي هم در صدور فتوي نداشته در پيش خداوند معذور است.
منابع
1- رساله اجتهاد و تقليد امام خميني ( ره )
2- خلاف شيخ طوس
3- رساله اجتهادي و تقليد استاد سبحاني
4- خدمات متفابل اسلام و ايران ( شهيد مطهري )
5- سي مقاله ( رضا استادي )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.